these flipflops are made for walking

18 Jun

Σαγιονάρα κυριολεκτικά σημαίνειαντίο” –στα γιαπωνέζικααλλά εδώ και καιρό το δημοφιλές υπόδημα με τα λουράκια σε σχήμα Υ καλωσορίζει το καλοκαίρι, κάθε χρόνο, ξανά και ξανά.

Καμία αμφιβολία. Η σαγιονάρα είναι το αμέσως καλύτερο μετά το ξυπόλητο. Η πορεία της μέχρι την κορυφή της μόδας, δε,  παρόμοια με εκείνη του τζιν παντελονιού. Υπόδημα λαϊκό κάποτε, φτηνό και άνετο, φιγουράρει πλέον σε κόκκινα χαλιά και υπέρλαμπρα κοκτέιλ πάρτι στηρίζοντας τα νωχελικά βήματα των απανταχού σταρ και συνοδεύει τους ράθυμους καλοκαιρινούς περιπάτους μας. Τα σανδάλια, στις διάφορες εκδοχές τους, πρωτοστάτησαν στη μόδα σε σχεδόν κάθε γνωστό πολιτισμό. Σε παραλλαγές υπάρχουν εδώ και 6.000 χρόνια και σχέδιά τους έχουν βρεθεί σε ναούς και επιτύμβιες στήλες της αρχαίας Αιγύπτου από το 4.000 π.Χ. Στο Βρετανικό Μουσείο μπορεί να τα δει κανείς ακόμα και σε πάπυρους του 1.500π.Χ. Οι σαγιονάρες, εμπνευσμένες από τα γιαπωνέζικα ξύλινα zōri παραγκώνισαν κάθε άλλο είδος θερινής “παντόφλας” τα τελευταία χρόνια. Η Εγκυκλοπαίδεια Ιαπωνικών Τρόπων και Συνηθειών (Nihon Fuuzokushi Jiten) αναφέρει την ευρεία χρήση zōri από το 794 π.Χ. ήδη. Στη Δύση ταξίδεψαν μέσω Νέας Ζηλανδίας. Ο Morris Yock τα λάνσαρε το 1957 στο Όκλαντ- αν και εδώ και μερικά χρόνια οι απόγονοι του Βρετανού επιχειρηματία John Cowie που δραστηριοποιήθηκε στο Χονγκ Κονγκ αμέσως μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο διεκδικούν την ευρεσιτεχνία υποστηρίζοντας πως ο νεοζηλανδός “εφευρέτης” δεν ήταν παρά απλός εισαγωγέας. Υπαίτιοι, πάντως, για την διάδοσή τους -σε όποιον και αν ανήκει η ιδέα- ήταν οι Αμερικάνοι στρατιώτες που επέστρεφαν από την κατεχόμενη Ιαπωνία μετά τον πόλεμο φορώντας χαμογελαστοί το ιδιαίτερα βολικό εύρημά τους. Στα 60’s οι πρωταθλητές κολύμβησης των Ολυμπιακών Αγώνων της Ρώμης τις προτίμησαν για να περιφέρονται και εκτός πισίνας. Τη μεγαλύτερη ώθηση προς την εδραίωσή τους, ως αναπόσπαστο αξεσουάρ της μόδας, έδωσε η βραζιλιάνικη εταιρεία Havaianas. Από το 1962 που ξεκίνησε να κατασκευάζει τις λαστιχένιες συνθετικές σαγιονάρες της και για τις επόμενες τρεις δεκαετίες κόστιζαν γύρω στα 3$ και ήταν το δημοφιλέστερο υπόδημα ανάμεσα στις νοικοκυρές, τους λιμενεργάτες και τους αγρότες του Σαο Πάολο. Ώσπου εμφανίστηκαν στα πόδια διάσημων μοντέλων και χολιγουντιανών σούπερ σταρ. Το 2001 η Havaianas ξεκίνησε τις εξαγωγές και ως σήμερα εξακολουθεί να κατέχει το 6-10% της παγκόσμιας παραγωγής με περισσότερα από 200 εκατομμύρια ζευγάρια το χρόνο σε αρκετά χαμηλές τιμές ακόμα. Παράλληλα δεκάδες ακόμα εταιρείες έχουν δημιουργήσει τις δικές τους προτάσεις που αγγίζουν, σε κάποιες περιπτώσεις, αστρονομικά ποσά και δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από ένα haute couture ένδυμα. Πρόσφατα πρωταγωνίστησε και στην ημερήσια διάταξη του αμερικάνικου Λευκού Οίκου ο προβληματισμός σχετικά με το αν είναι αρκετά ευπρεπείς για τους υπαλλήλους του. Οι ανησυχίες για ορθοπεδικές κακώσεις στους αστραγάλους- λόγω ανεπαρκούς στήριξης- και οι κατηγορίες για μελανώματα εξαιτίας της αυξημένης έκθεσης του πέλματος στον ήλιο έχουν στρέψει την προσοχή των Μ.Μ.Ε. και του ιατρικού κόσμου στο διάσημο υπόδημα.

Μα γίνεται καλοκαίρι χωρίς το αργόσυρτο φλιπ φλοπ; Σαν αυγουστιάτικα μεσημέρια χωρίς καρπούζι.

Το κείμενο δημοσιεύτηκε από τη Μυρόεσσα Μεταξά στο περιοδικό ΓΥΝΑΙΚΑ τον Ιούλιο του 2008


Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: